Tuesday, June 2, 2009

Nasihat Abu Darda'


Terdapat seorang pemuda yang datang bertemu Abu Darda'. Pemuda itu berkata :

"Nasihatilah saya wahai sahabat RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam.."


Abu Darda' menasihatinya :

"Wahai anakku! Ingatlah ALlah sewaktu senang, nescaya Dia akan mengingati kamu sewaktu susah.

Wahai anakku! Jadilah seorang yang berilmu atau seorang yang belajar ataupun seorang yang mendengar ilmu. Jangan kamu jadi orang yang keempat (orang yang jahil) kerana kamu akan binasa.


Ketika Abu Darda' sampai ke Damsyiq dan melihat penduduknya yang telah bergelumang dengan kemewahan. Tenggelam dalam kenikmatan. Beliau lantas mengajak orang ramai berkumpul di masjid. Setelah itu beliau bangun berucap :

Wahai penduduk Damsyiq, kamu semua adalah seagama, jiran tetangga dan penolong melawan musuh.

Wahai penduduk Damsyiq, apakah yang menghalang kamu daripada mengasihi dan menerima nasihat saya. Padahal saya tidak menuntut apa-apa daripada kamu. Nasihat saya adalah untuk kamu sedangkan nafkah saya bukan kamu yang tanggung.

Kenapa saya lihat para ulama kamu telah meninggal dunia, namun orang yang jahil masih tidak belajar?

Saya juga lihat kamu bersungguh-sungguh mengejar perkara yang ALlah telah jamin untuk kamu, sebaliknya kamu meninggalkan perkara yang diperintahkan kepada kamu?

Kenapa saya lihat kamu mengumpul harta yang kamu tidak makan?

Kamu membina bangunan yang kamu tidak diami?

Kamu berangan-angan perkara yang kamu tidak boleh sampai kepadanya?

Sesungguhnya umat sebelum kamu telahpun mengumpul harta dan berangan-angan..

Tetapi sekejap sahaja , harta yang mereka kumpulkan itu menjadi hancur dan musnah...

Angan-angan mereka cuma tipu daya semata-mata...

Dan kediaman mereka menjadi kubur..

Wahai penduduk Damsyiq, perhatikan kaum 'Aad. Mereka telah memenuhi bumi ini dengan harta dan anak-pinak...

Tetapi pada hari ini, siapakah yang mahu membeli peninggalan 'Aad daripada saya dengan harga dua dirham?


Abu Darda' mengingatkan mereka dengan penuh perasaan. Orang ramai mula menangis sehingga suara tangisan dapat didengari dari luar masjid.

Sumber : Dr Abdul Rahman Ra'fat al Basha, Surun min hayat as Sohabah, 65 Gambaran, Kehidupan Sahabat, Cetakan Pertama, Terbitan Pustaka Salam Sdn Bhd, Kuala Lumpur.

No comments: